Driften av Frøys
tjenester genererer mye data. Frøy hadde en tro på at det lå et potensial i å
utnytte data til både strategiske og operasjonelle grep – som optimalisering av
driften, tjenesteutvikling for kundene og innovasjon. Men Frøy hadde behov for
en partner som kunne bistå med å identifisere og konkretisere mulighetene og
som i tillegg hadde praktisk erfaring med å få det realisert.
/
Mindshift
begynte med et forprosjekt i samarbeid med Frøy for å kartlegge
tjenesteleveranser og arbeidsprosesser, samt eksisterende teknologi i form av
systemportefølje, dataflyt, integrasjoner og brukergrensesnitt. Det ble også
gjort en kartlegging av intern kompetanse og kultur med tanke på å bli
datadrevet. Forprosjektet identifiserte en rekke potensielle muligheter for
smart bruk av data, skisserte et målbilde Frøy kunne strekke seg etter og en
konkret plan for å nå dit.
Styret ga
sin tilslutning til målbildet og planen og et drøyt halvår etter systemer konsolidert, dataplattform etablert og de mest kritiske rapportene tilgjengeligjort for ansatte i Frøy.
Alle disse
initiativene vil lede til bedre oversikt, kontroll, kvalitet og økt
effektivitet i interne prosesser. I parallell med dette, jobbes det også med
tjenesteutvikling og innovasjon for økt tjenstetilbud mot markedet.
Mindshift
har i tillegg bistått med rådgivning på en rekke tilstøtende områder som
systemportefølje, IT‑arkitektur, arbeidsprosesser og bemanning av nøkkelroller
i organisasjonen.
