I Mindshift bruker vi psykologien for å beskrive individuelle forskjeller i atferd og holdninger. Vi har alle hørt anekdoter om de som er mer redd for å stå på en scene enn å dø, eller folk som proklamerer at de er villig til å dø for sin frihet. Om det høres noe overdrevet ut, tror vi likevel alle har sin egen «fryktprofil» der ulike situasjoner ‑ blant dem tap av autonomi – kan oppleves ulikt.
Oppdag mer
Så skjedde det igjen. Et ulidelig spennende valg som deler befolkningen i to nesten like store grupper. Hvorfor blir det alltid tilsynelatende så jevnt når folk skal velge mellom to alternativer?
Les mer
Da røykeloven trådde i kraft i 2014 ble alle røykere sendt ut på gaten. Men de fikk ikke med seg askebegrene sine. De har nå ofte ikke annet valg enn å kaste sneipen på bakken. Resultatet ser vi alle, hver dag.
Les mer
En hyppig sitertstudiefra Stanford (2015) viser at hjemmekontor kan øke produktiviteten med 13%. Mange som har jobbet hjemmefra under pandemien (med unger som drar deg i armen) vil sikkert hevde det motsatte. Hvem har rett?
Les mer
Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gjør dere lurest i å vente og se? Valgene du tar i disse dager vil definere deg som leder, og ikke bare i krisetider. Dette igjen vi ha mye å si for graden av lojalitet både kolleger som kunder vil føle når støvet har lagt seg. Så hva gjør du? Her og nå?
Les mer
Noen mennesker blir fornærmet hvis de blir presentert for «badges» og pokaler. Andre synes denne typen ekstern motivasjon gir ekstra drahjelp.
Les mer
CO2‑utslippet per innbygger i Norge har stabilisert seg og endog falt de siste årene, men forbruket blant nordmenn er fortsatt mye høyere enn gjennomsnittet i verden. Hvordan skal vi få det ytterligere ned?
Les mer
Nå, mer enn noensinne, er det kritisk viktig for bedrifter å bruke data og analyse i beslutningsprosesser, mener HR‑direktør Trine Hellum i shipping‑ selskapet Torvald Klaveness. Siden 2018 har alle ansatte gjennomført kompetanseheving i Data Analytics. Endringsselskapet Mindshift har hatt ansvaret for opplæring, bygging av dataplattform og prosjektledelse.
Les mer
Siden samfunnet er i konstant endring og blir stadig mer robotisert og automatisert, kreves det mye for å klare å følge med og omstille seg hurtig nok. Digitalisering handler også om mennesker, og med endringer oppstår ofte frykt og motstand. Hvordan kan du som leder motivere dine ansatte til å tilegne seg ny kunnskap?
Slik motiverer du dine ansatte
Most problems, both within companies and in society at large, demand that people change their behaviour. The environmental crisis is no exception. Humans seem to be slow at adapting, for many reasons. This article is about one of these reasons, namely our limited attention, and why it is crucial to understand its role in littering and other anti‑social behaviour.
Les mer
«God flyt» og «sømløs» er begreper som ofte dukker opp i beskrivelsen av god kundeopplevelse. Alt for ofte blir disse kvalitetene værende igjen på tegnebordet, uten helt å finne veien til den ferdige løsningen. I denne artikkelen skal vi se mer på de teknologiske utfordringene som ligger i veien for å realisere sømløse tjenester.
Les mer
I Mindshift bruker vi psykologien for å beskrive individuelle forskjeller i atferd og holdninger. Vi har alle hørt anekdoter om de som er mer redd for å stå på en scene enn å dø, eller folk som proklamerer at de er villig til å dø for sin frihet. Om det høres noe overdrevet ut, tror vi likevel alle har sin egen «fryktprofil» der ulike situasjoner ‑ blant dem tap av autonomi – kan oppleves ulikt.
Les mer
Så skjedde det igjen. Et ulidelig spennende valg som deler befolkningen i to nesten like store grupper. Hvorfor blir det alltid tilsynelatende så jevnt når folk skal velge mellom to alternativer?
Les mer
Da røykeloven trådde i kraft i 2014 ble alle røykere sendt ut på gaten. Men de fikk ikke med seg askebegrene sine. De har nå ofte ikke annet valg enn å kaste sneipen på bakken. Resultatet ser vi alle, hver dag.
Les mer
En hyppig sitertstudiefra Stanford (2015) viser at hjemmekontor kan øke produktiviteten med 13%. Mange som har jobbet hjemmefra under pandemien (med unger som drar deg i armen) vil sikkert hevde det motsatte. Hvem har rett?
Les mer
Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gjør dere lurest i å vente og se? Valgene du tar i disse dager vil definere deg som leder, og ikke bare i krisetider. Dette igjen vi ha mye å si for graden av lojalitet både kolleger som kunder vil føle når støvet har lagt seg. Så hva gjør du? Her og nå?
Les mer