This site runs best with JavaScript enabled
Logo

Atferdsendring

Ødelegger gamification den indre motivasjonen?

Kort svar: ikke hvis du tar hensyn til det som står i denne artikkelen!

Image

/

Anders Matreer atferdsdesigner i Mindshift

Noen mennesker blir fornærmet hvis de blir presentert for «badges» og pokaler. Andre synes denne typen ekstern motivasjon gir ekstra drahjelp.

/

Forskning viser at gamification kan påvirke prestasjon både positivt og negativt, avhengig av hvordan den blir implementert. Her er de faktorene du må være ekstra oppmerksom på:

Er oppgaven pålagt eller frivillig?

Hvis du tvinger dine ansatte til å ta et kurs, vil sannsynligvis gamification virke mot sin hensikt. Hvis du er student og pålegger deg selv å lese kjedelige bøker sånn at du kan få en bra jobb i fremtiden, vil gamification hjelpe deg gjennom pensum. Hva er forskjellen? Kontroll over egen atferd. Har du selv valgt å gjøre handlingen vil den eksterne motivasjonen spille på lag med din internaliserte motivasjon og derfor ha større effekt.

Er personen opptatt av autonomi og kompetanse?

Personer som liker å være uavhengige, og i tillegg verdsetter det å være kompetent høyt responderer dårligere på gamification enn andre. De kan tolke gamification som et forsøk fra andre på å “ta kontroll” over atferden deres. Du kan altså ikke regne med at alle vil respondere likt.

Anbefalinger

Samspillet mellom ekstern og intern motivasjon er komplisert, men her er likevel noen anbefalinger:

  • Bruk gamification for oppgaver som er frivillig å gjøre
  • Gjør det mulig å slå av eller dempe gamification‑effektene for å ta hensyn til de som ikke responderer positivt på det
  • Vent med å introdusere gamification – de som er tidlig ute har sannsynligvis høy indre motivasjon!
  • Begrens bruken når det er snakk om obligatoriske oppgaver. Her bør andre virkemidler benyttes, som god tilbakemelding når oppgaven er gjort.

Snakk med oss!

Er du en leder med et komplekst problem du må få løst? Eller kanskje du er en potensiell kollega som trives med å utfordre gamle vaner? Snakk med oss!

Sender inn...

Anne Stokke

Anne Stokke

CEO

anne.stokke@mindshift.no

+4798238713

Andre Ruud

Andre Ruud

CTO

andre.ruud@mindshift.no

+4797569513

Bjørn Hallan

Bjørn Hallan

COO

bjorn.hallan@mindshift.no

+47 917 59 222

m/unlock

Den raskeste veien til innsikt

/ Et moderne verktøy som åpner for ny innsikt gjennom atferdspsykologi og intelligent bruk av data.

Contact

Mindshift AS

Wergelandsveien 21 B

0167 Oslo

Norge

kontakt@mindshift.no

Telefon 982 38 713

Org. nr. 818 500 912 MVA

Sign up to our events updates:

Mindshift may contact me via email and information provided will be stored.

You may unsubscribe when you want by clicking the unsubscribe link at the bottom of the email you receive from us. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking above to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.