This site runs best with JavaScript enabled
Logo

Ofte stilte spørsmål om åpenhetsloven

Hvorfor må vi svare på spørsmål knyttet til våre produkter?

Hensikten med Åpenhetsloven er å sikre at anstendige arbeidsforhold ligger til grunn for vareproduksjon og tjenesteleveranser. Loven ble innført i 2022. Det vil nå i større grad enn før bli gjort tilsyn, stikkprøver og revisjon på produkter innen byggenæringen. For å bli vurdert som leverandør i byggeprosjekter er det viktigere enn før at verdikjeden til produktet er godt dokumentert.

Hvorfor er det viktig at spørsmålene er standardiserte?

Det finnes per i dag ingen bransjestandard for informasjon knyttet til Åpenhetsloven i byggenæringen. Mange norske virksomheter har laget egne versjoner av skjema som sendes til sine leverandører for å samle informasjon om produkter. Ved å bli enig i en felles standard kan informasjonsutvekslingen bli mer effektiv og gjenbrukbar. I stedet for å fylle ut skjemaer til stadighet kan en leverandør henvise til produktdatabasen eller andre steder der svarene allerede er tilgjengelig.

Hva består spørsmålene av?

Spørsmålene er av to kategorier: egenerklæring og varedata. Egenerklæringen inneholder spørsmål om arbeidsforhold og menneskerettigheter både for siste produksjonssted og bakover i produksjonskjeden. Varedata handler og konkrete egenskaper ved varen som råstoff og produksjonsland.

Hvem skal svare på spørsmålene?

Det er virksomheten som bringer en vare inn i det norske markedet som er ansvarlig for at varen er dokumentert. Varedata kan fylles ut av virksomhetens leverandør, med eller uten bistand fra produsenten. Egenerklæringen skal sendes fra denne virksomheten til siste produksjonssted.

Skal alle produkter beskrives?

I utgangspunktet skal alle varer beskrives. Hvis flere varer deler den samme verdikjeden kan de dekkes av samme egenerklæring. Har de identiske varedata kan dette fylles ut en gang for mange produkter.

Hva om vi ikke kjenner hele verdikjeden til varen?

Det er helt greit! Det vil være valg knyttet til varen som heter «delvis kjent verdikjede» og lignende, som tar høyde for at det er vanskelig å spore og skaffe informasjonen til veie. Poenget er at man gradvis skal bli bedre.

Hvor vil dataene vises?

Egenerklæringer og varedata vil vises på produktsiden i EFO‑basen.

Hvor ofte skal vi innhente egenerklæringer?

I utgangspunktet skal det gjøres en gang i året, på samme måte som for aktsomhetsvurderinger.

Hva med aktsomhetsvurderinger?

Norske virksomheter som følger visse kriterier er pålagt å gjøre aktsomhetsvurderinger, der de beskriver bredere hvordan de jobber med Åpenhetsloven. De fleste av virksomhetene som omfattes av Åpenhetsloven har laget egne løsninger for dette eller benytter programvare i markedet. Det kan de fortette med. Mens aktsomhetsvurderinger er på virksomhetsnivå, har denne løsningen fokus på produktene. Det er naturlig at resultatet av egenerklæringer og varedata oppsummeres og beskrives nærmere i aktsomhetsvurderingen.

Hvem har utarbeidet standarden?

Standarden er utarbeidet av ulike aktører i næringen (EBA, Elektroforeningen, Etisk Handel Norge, PDT Norge og DFØ blant andre). Når det gjøres en ny årlig utsending av egenerklæring vil det automatisk bli brukt siste versjon, og siste års egenerklæring vil bli overskrevet.

Hva skjer hvis vi ikke legger inn data knyttet til Åpenhetsloven?

Det vil etter implementering bli mulig å velge bort varer som mangler data eller som ikke fyller kontraktuelle krav i byggeprosjektet. Byggherre kan også merke varer for revisjon eller tilsyn hvis data mangler.

Vi bruker allerede egenerklæringsskjema som vi har laget selv/laget av våre revisorer. Skal vi fortsette å bruke det i tillegg?

Ved å gå over til denne versjonen er dere sikker på at dere svarer ut minstekravene til dokumentasjon som følger av loven. Dere sørger også får at dataene fra erklæringen blir lett tilgjengelig fra produktsidene i EFO‑basen.

Hvordan ser spørsmålene i egenerklæringen ut?

Det er i alt 30 spørsmål som skal besvares ja/nei. Spørsmålene finner du på:
English:
Self-declaration-question
Norsk:
Egenerklæring-spørsmål

Contact

Mindshift AS
Wergelandsveien 21 B
0167 Oslo
Norway
Telefon 982 38 713
Org. nr. 818 500 912 MVA

Sign up to our events updates:

Mindshift may contact me via email and information provided will be stored.

You may unsubscribe when you want by clicking the unsubscribe link at the bottom of the email you receive from us. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking above to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.