Klaveness har som strategisk ambisjon å bli en datadrevet organisasjon, der både operasjonelle og strategiske beslutninger skal tas basert på et solid faktagrunnlag og relevante analyser.
Klaveness ønsket et program for å komme dit. Programmets mål var å gjøre kvalitetssikrede data tilgjengelig for ansatte, løfte deres kompetanse slik at de kunne utføre analyser på egen hånd og ikke minst bistå Klaveness ledelse i å eta‑ blere en kultur der som fører til bedre forretningsmessige beslutninger for selskapet.
Mindshift hadde ansvaret for å designe og implementere deres data‑plattform basert på moderne skybaserte ETL verktøy, sky‑databaser og Azure Data Lake. Plattformen ble etablert på bare 4 mnd og trekker data fra en rekke kilder, transformerer disse og gjør dem tilgjengelig for forretningen i deres analyseverktøy, først og fremst PowerBI.
Videre ble det utviklet og gjennomført et omfattende opplæringsprogram for samtlige ansatte, med online‑ og klasseromskurs, tilpasset ulike nivåer og forkunnskaper. Mindshift fasiliterte casearbeid, etablerte en mentorordning, identifiserte nye roller og definerte innhold og krav til disse rollene. I tillegg designet og implementerte Mindshift en serie tiltak for å endre kulturen – ved hjelp av gamification, visualisering av resultater, konkurranser, innhold på allmøter, coaching av ledere, innlegg på ledermøter m.m.