Det har eksistert datadrevne virksomheter i flere tiår. Tenk bare på CERN og partikkelakseleratoren på grensen mellom Sveits og Frankrike, der en datamaskinpark på størrelse med en fotballbane kverner på dataene flere år i strekk, og det fysiske kontorlandskapet omtrent gjenspeiler dataflyten. All aktiviteten ved CERN har gitt allmennheten flere nyvinninger innen dataprosessering – og world wide web.
/
Det er langt fra det verdensledende IT‑miljøet i CERN til hverdagen
i norske virksomheter. Likevel er hypen rundt datadrevne virksomheter til å ta
og føle på, selv om mange ledere vil hevde at «dette har vi da drevet med i
årevis».
Hva skyldes hypen?
Den økte interessen vi har sett de siste årene skyldes en
kombinasjon av flere ting, blant annet økt tilfang av data, fallende marginer i
mange markeder eller økte krav til effektiv drift. Det skyldes også «produktifiseringen»
av dataplattformer fra store leverandører med tilhørende markedsføring.
Kanskje er det litt selvforskyldt også. Mange av oss har det
med å skule til Silicon Valley der store, innsiktsdrevne teknologibedrifter etablerer
nye arbeidsformer og utkonkurrerer sine konkurrenter på den digitale og globale
markedsplassen. Med budsjetter i en noe annen liga enn vi opererer med her
hjemme.
Hva er den største barrieren mot å bli datadrevet?
Det stemmer godt med våre egne erfaringer, og er grunnen til at vi alltid
anbefaler å gjøre en kulturkartlegging ved større endringer. Vi har brukt store
ressurser på å utvikle
vårt eget verktøy for å gjøre nettopp dette.
Evnen til å endre seg, og tålmodighet på teknologiens vegne
I lys av vår egen erfaring tolker vi dette som et problem som
dypest sett handler om viljen og evnen til å endre seg.
Du kan jo selv tenke deg at det kommer noen bort og
forteller deg at måten du bedriver innkjøp på bare er tull samtidig som det refereres til en modell du ikke forstår noe
av. Eller hvis du er leder og får høre at det nå er analyseavdelingen som skal
fortelle hva som er riktig beslutning. Hvor lysten blir du på å gjøre endringer
på bakgrunn av det?
Vi tror også det mangler forståelse for hva som skal til for
å lykkes med analytisk drevet teknologi over tid. En ting er å raske sammen
noen tall i et regneark for å gjøre et overslag. Noe helt annet er få på plass
et produkt som alltid «bare virker». Når du legger lovgivning, sikkerhet, heterogenitet
(data og teknologi) og villedende markedsføring på toppen blir ting fort
komplekst for de fleste av oss.
Det handler mest om mindset
Samtidig mener vi i Mindshift at det er fullt ut mulig å
lykkes med å bli datadrevet, men det krever en endring i mindset. Du må orke å
være i permanent lab‑modus. Det betyr at du tar konsekvensen av analyser og
endrer ting mer eller mindre permanent på bakgrunn av resultatene. Samtidig som
du hele tiden jobber med foredling av råvarene (data) og skaffer mer av dette. DET
er ingen liten endring.
Og til slutt er det disse teknologigreiene da. I
spørreundersøkelsen over er ikke teknologi på lista over «vanskelige ting». Noe
som overrasker oss litt da det er her mesteparten av det harde arbeidet ligger.
Vi skal nøye oss er med å si at teknologien er et verktøy. Du
bruker jo forskjellig verktøy til forskjellige jobber. Jo større forskjell det er på råmaterialet du
har tilgang til og produktet du skal levere jo kraftigere verktøy trenger du.
Kan du velge å ikke være datadrevet?
JA! Men det blir fort dyrt, farlig eller utrygt.
La oss si at du driver en fiskebutikk og er hellig
overbevist om at fiskeslaget «mort» blir det nye store. Mort finnes det mye av,
er lett å pakke i kasser og ingen andre har det i sortimentet. Du kjøper alt du
kan komme over, jobber intensivt med å overbevise kundene dine. Noen få kunder
prøver, tilbakemeldingene du får går på at det smaker dritt. Men du er sikker i
din tro så du fortsetter å kjøpe mer mort. I din overbevisning slutter du med
all annen fisk og fortsetter iherdig på din vei mot konkursen.
Når du senere med bitterhet ser tilbake på din karriere som
fiskehandler, kan du fortsatt ikke skjønne at en fisk det var så mye av og som
var så lett å pakke ikke var en større suksess.
/
Du har sikkert aldri vært inne på tanken å selge mort, men
du tok helt sikkert poenget.